Summa sidvisningar

måndag 20 juni 2011

Spontanitet......


...... är nog den bästa egenskap en människa kan ha. Är nog ganska spontan och oberäknelig i vissa situationer.

Varför kommer jag in på detta? Jo det var ju så att när jag häromdan inte hade ett jota för mig, så bestämde jag mig för att åka och reka lite fiskevatten. Jag styrde kosan mot Vålådalen och tog en titt på Storån och Vålån. Kunde ju ha räknat ut med arslet att jag skulle bli fiskesugen. Så när jag var i östra Vålådalen på väg till Vålån så bestämde jag mig för att köpa Länsstyrelsens årskort i renbetesfjällen. För övrigt är Vålån frukntansvärt fin och såg lite vak, men det var dagens äventyr som jag ville prata om. Började lusläsa guiden man fick med kortet och siktade in mig på några åar c:a 2 timmar från byn.



Så när jag vaknade idag och fiskesuget var sjukligt påtagligt, fanns det ingen annan utväg än att åka till Verdal och fiska lax, vilket kändes lite jobbigt, så jag for till ån jag hade spanat fram som tydligen inte kändes jobbigt av någon anledning även fast det var 6 mil längre. Tankade och köpte standardmaten ( gulasch, ärtsoppa, choklad och folköl) och så bar det av i Forden. Gick skitbra till en början men de sista 5 milen på risig grusväg i en Ford Taunus från -77 var ingen höjdare, men jag tog mig fram. Redan vid första anblicken på ån så visste jag att detta skulle vara värt det. Var egentligen inga vak med det var för fina nackar och bakvatten och för avsides för att detta inte skulle bli succé. Och vilken succé det blev. Helt fantastiskt fiske. Eftersom vaken uteblev så kändes det bra att börja med en stor muddler som fishfinder. Måste ge muddlern lite cred, har aldrig gillat den men nu börja den stiga i rang. Istället för att nöta vanlig streamer när ingenting händer så får man sjuka hugg med muddlern. Fick säkert 10 mellan 6 hg och kilot och säkert dubbelt så många i 2 - 3 hg. Och öringen gick nog på anbola för det var musklig och stark så förbannat.



Var riktigt nöjd med dagen och vädret skulle förmodligen inte bli bättre så jag for de sjukt sega 15 milen hem. Kommer definitivt åka tillbaka så fort som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar